Life in Korea 4. rész

Mindenhova elvisz, a Korail


Kissé rendhagyó ez a fejezet, de úgy gondolom ez Az a valami, ami a legjobban jellemezi a koreai társadalmat. Modern, szervezett,  precíz, összetett, és tökéletesen működik! Hibátlan!

Angolos barátaim valószínűleg tudják vagy értik mit foglal magában a Korail rövidítés: Korean Rail. Vagy legalábbis könnyen kitalálják.


Ez a cikk pedig bemutatja a koreai vasúti közlekedést ami itt nem csak a vonatozást, de minden mást magába foglal amihez kellenek sínek. A végtagtörést leszámítva persze. Bár ki tudja. Lehet hogy náluk ha valakinek eltörik a lába akkor kórház helyett az állomásra viszik őket... Nem, ez azért mégsem tűnik túl valószínűnek.  


Kezdjük is azzal, amiről már szinte mindenki hallott vagy látott sorozatokban, esetleg kpop klippekben; a szöuli metró. Hosszú, modern,stb. De milyen az egy magyar turista szemszögéből, aki ahhoz van szokva, hogy bérletet vesz havonta, a metróra fél felszállni és idegeskedik amikor a hónap elején tele a jegypénztár és a tanár biztos nem fogadja majd el, hogy azért késett, mert nem tudott időben jegyet venni. Aki ismeri a 3-as metró kényelmét, de legfőképpen izgalmas, sokszor idegrendszert próbára tevő utazás közbeni extra szolgáltatásait. Na azt egy csöppet sokkolja a szöuli metró-hálózat. 



Azért induljunk inkább a reptérről. Hiszen egész utunk ott kezdődik. Incheon, igaz, az agglomerációnak köszönhetően már teljesen egybeépült Szöullal, nagyon messze van a belvárostól. Két lehetőség adódik; fogunk egy taxit, ami nem lesz olcsó mulatság,  ráadásul az állandó dugó miatt lassú is. A második választási lehetőség az AREX (Airport express). Hmmm úgy tűnik a koreaiak szeretik a rövidítéseket. 


AREX 


Az AREX egy járat Incheon-ból a városközpontba, azonban több megállóval. (Megjegyzés: óránként van expressz járat is)Többek között Szöul másik repterét is, a Gimpo repülőteret is érinti. Nem valószínű hogy Koreába tartó járatunk végső állomása Gimpo, mivel innen leginkább belföldi járatok indulnak Puszánba vagy Jeju szigetére. Oh Jeju... (távolba révedő tekintet majd sóhajtás...) Visszatérve a várost a reptérrel összekötő vonatra azt kell mondanom, pont olyan mint a metró, leszámítva, hogy van külön hely a bőröndöknek és a föld felett megy. Illetve - és ez rettentő fontos - a szerelvényen belül elhelyezett plakátok kizárólag a reptéri The Shilla Duty Free boltokat reklámozzák különböző Hallyu sztárokkal. Amikor én utaztam vele, egy órán keresztül néztem farkasszemet a bevásárlószatyrokkal megrakodott SHINee Onew-val és Key-vel, akik úgy tűnt borzasztóan örülnek neki, hogy szinte még a fülükön is lóg valami. Később amikor felálltam IU mosolygott rám kezében három arcmaszkkal. Leszálláskor pedig Kim Soo Hyun köszönt el tőlem azzal a mindenki által imádott mosolyával. Nos, a The Shilla tudja, mivel kell a vásárlókat csábítani. Tehát eladásban a koreaiak nagyon jók. 
Ezekből a reklámplakátokból kiindulva gondolom mindenkinek egyértelmű miért, nem igaz hölgyeim? :)  (Megjegyzés: Az általam látott képeket nem találtam meg az interneten, ezért nem tudtam betenni ide. Azonban Changmin és Jong Suk valamennyire pótolja, ugye?)










Metró




Miután leszállunk az AREX-ről akár rögtön át is szállhatunk a metróra. Arra a bizonyos Szöuli metróra. Ami olyan akár egy pókháló. Mikor kezembe kaptam ezt a térképet percekig tartott mire megtaláltam, hol is vagyok. Utána következett a "hová megyek" két perc. Szerencsémre segített az, hogy az állomásnevek nem hangulban voltak írva így "viszonylag" hamar megtaláltam, merre is kell mennem. Ekkor jött a következő kérdés. Merre induljak. Ott álltam az AREX kijáratánál és felváltva néztem jobbra-balra - mint egy teniszmeccsen - ugyanis mindkét irányba lehetett menni. Több vonal is keresztezte egymást. Ez egyébként a legtöbb megállónál így van. Az pedig még jobban megnehezítette, hogy melyik kapun menjek be. Szöulban ugyanis kártyarendszer van. Ennek előnye, hogy annyit fizetsz, amennyit mész. Erről kicsit később bővebben beszélek. Nos, mivel a metró két irányba közlekedik ezért két lejárata van. Két kapuval. Na most, velem Puszánban történt meg (de Szöulban is majdnem) hogy rossz oldalon mentem be. Emiatt ki kellett mennem (hogy átmehessek a másik oldalra) és pamm leemelték a kártyámról az alapösszeget. (1250 won ami nem nagy összeg viszont pluszban kellett a nehéz bőröndömmel mászkálnom). 

Miután lemegyünk a lépcsőn  szembetaláljuk magunkat egy hatalmas üvegfallal aminek se eleje, se vége. Olyan hosszú, hogy nem láttam hol is kezdődik valójában. Az üvegfal arra szolgál,  hogy senki ne akarjon leugrani, mivel vezető nélkül közlekednek a szerelvények. A leghasznosabb vonal egy turista számára egyébként a 2-es központi...hmm csak angolul jut eszembe. Legyen akkor belső körvonal. Ezen nyugodtan elaludhatunk, eltéveszthetjük a megállót, egyszer úgyis megint visszatérünk oda. Ráadásul a 2-es metró szinte minden látványossághoz elvisz, anélkül hogy sokszor át kellene szállnunk. Persze ez attól is függ ki hol lakik. Én HongDae-ben laktam a Hongik Egyetem közelében és szerencsére pont volt egy megálló mellettünk így nem is kellett sokat gyalogolni. Na, nem mintha Szöulban sokat kellene sétálnia annak aki metróra akar szállni. Szinte minden utcasarkon (amiből van egypár) van egy megálló aminek legalább 8 kijárata van úgyhogy bárhol le tudunk menni az aluljáróba. Viszont ha egy barátunkkal találkozunk akkor előre beszéljük meg és hatszor kérdezzük meg újra, melyik kijáratnál találkozunk mert ha te a kettesnél állsz fél órát,ő pedig 200 méterrel arrébb az út túloldalán a kilencesnél, nem biztos hogy megpillantjátok egymást. (Gondolom sejtitek, hogy személyes tapasztalat...)

Mielőtt továbbgörgetnéd az egered, kérlek hallgasd és nézd meg ezt a klippet, mert mindent elmond a metróról, amit én nem írnék le. ;)






Vasút


Most pedig áttérek a koreai vasúti közlekedésre aminek csúcsa mindenképpen a KTX (Korean Train Express) gyorsvasút. Szerencsém volt nekem is utaznom vele és egy három órás utat egy órára lecsökkentenem. A KTX egyébként hasonló elven működik mint a francia TGV és közel olyan gyors mint a japán Shinkanszen. A legelső ilyen vonal egyébként a Szöul-Puszán volt. Azt gondolnánk, hogy drága a jegy, és meg kell hagyni nem is olcsó. Azonban a távolságot figyelembe véve teljesen reális ár, sőt! Némileg még olcsóbb is mint itthon, ráadásul gyorsabb. A vonaton van ingyen wifi, így mosolyogva lehet küldeni a selfie-ket a hazaiaknak, hogy "KTX-el megyek, puszi" Nem, mielőtt azt hinnétek, ez most nem személyes tapasztalat. Én ugyanis az út alatt (ami nagyon rövid volt) az útinaplómat írtam!:) A telefonom mélyen a táskámban pihent. 


Három fajta vonat van Koreában. A KTX-et már említettem, ez a legdrágább és a leggyorsabb. Utána következik az ITX Saemaeul. Olcsóbb, mint a KTX, modern és közepesen gyors. A Gyeongbu, Honam és Gyeongjeon vonalon közlekedhetünk vele. A harmadik kategóra a Mugunghwa. Legolcsóbb, leglassabb, de azért jól megy. Én is ezzel utaztam Suncheon-ból Puszánba, Puszánból Kjongdzsu-ba, Kjongdzsu-ból Andongba, majd végül vissza Szöulba. Semmi okom a panaszra!

Itt a vége, de még ne menjetek sehová. Mi az, ami mindezt összeköti? A kártya. Ugyanazzal a kártyával használhatjuk a tömegközlekedést Szöulban, mint Puszánban, és ha éppen úgy kívánjuk, avval a kártyával válthatjuk meg a jegyünket Szöulból Tegu-ba. Ha pedig "lefogyna" a kártyánk, akkor bárhol feltölthetjük. Automatában vagy a kis boltocskában az útmentén. Ajánlom, hogy vegyük meg ezt a kártyát már a reptéren, hiszen az AREX-re is kelleni fog. És ki ne akarna egy ilyen aranyos Tmoney kártyát? 


Attól pedig senki se féljen, hogy nem fogja tudni hol van vagy épp merre tart, mert minden ki van írva angolul is. Még a legkisebb pályaudvaron is meg fogjuk találni azt a szót hogy "elevator" (lift). Higgyétek el; Amikor az embernek tizenkét kilós a bőröndje ennek jobban örül, mint egy pohár víznek a sivatagban! 

Megjegyzések

  1. Szia!
    Ez egy csodás utazás volt! Élvezet volt olvasni.
    Nagyon köszönöm neked, hogy megosztod az élményeidet.
    Edit.

    VálaszTörlés
  2. Én is nagy örömmel olvastam :)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése